fredag 18. september 2009

Gratis programmer, oppgave 2

Vi har gjennom de to siste dagene snakket mye om gratis prinsippet for program varer i faget. Det har blitt presisert at det er pålagt at vi gjennom faget kun skal bruke programmer alle har tilgang til å bruke, uten å drive ulovligheter med å laste de ned på internett. Faget vil derfor kun bruke programmer man gratis kan laste ned gjennom hjemmesiden til produsenten.

Vi skal bruke gratis programmer til tekstskriving, foto redigering, lyd og andre aktuelle oppgaver som faget byr på. Det store spørsmålet er om man noen gang kommer til å ha nytte/kunne bruke programmene vi lærer i en undervisningssituasjon.

Med mediebakgrunn har jeg gjennom 5år jobbet mye med både foto, tekst og lyd. Det har vært mye fokus på at vi skal lære oss programmer som er aktuelle for arbeidslivet. Siden medielærer er en aktuell fremtid for meg, er programmene jeg lærer viktige for det jeg senere kan lære bort til mine elever. Adope Photoshop, Indesign, og Illustrator er viktige arbeidsverktøy for en som vil jobbe med media senere, og viktige verktøy for å lære seg grunnprinsippene i hvordan man produserer materialer. Selvsagt er det store og dyre pakker, men de er en selvfølge om man skal få gode resultater senere.

Det jeg er redd for med at man i faget bruker gratis programmer er at de ikke skal ”holde mål” til videre bruk, og at man bruker tid på å lære seg programmer som man senere ikke kan dra nytte av. Mange av gratis programmene er ofte enkle, og holder ikke mål i forhold til hva man senere skal bruke dem til. Da tenker jeg spesielt på Redigeringsprogrammer for foto, film eller andre multimediale ting.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar